10 winnende Google Ads-strategieën voor kleine bedrijven

*Nuttige informatie en tips voor zowel beginners als accounts met +€100k adspend.*

Als klein bedrijf is het cruciaal om op te vallen tussen de concurrentie en natuurlijk je doelgroep te bereiken. Hoe doe je dat?

Google Ads is een uitstekende manier om dit te bereiken, maar het kan een uitdaging zijn om de juiste strategie te vinden.

In dit artikel zullen we (kort) 10 winnende Google Ads-strategieën belichten die speciaal zijn ontworpen voor kleine bedrijven. Manieren om bijvoorbeeld meer conversies te realiseren of simpelweg je advertentiebudget effectiever in te zetten.

TLDR:

  • 1. Gebruik Long-tail zoekwoorden
  • 2. Maak gebruik van Geotargeting
  • 3. Gebruik Ad Extensions
  • 4. Optimaliseer je kwaliteitscore
  • 5. Test en experimenteer met content/copy
  • 6. Bied op je Brand Keywords
  • 7. Focus op Conversie Optimalisatie
  • 8. Test je Biedingsstrategie
  • 9. Gebruik Remarketing
  • 10. Monitor en Optimaliseer

1. Gebruik Long-tail zoekwoorden

Gebruik long-tail zoekwoorden om je te richten op een specifieke doelgroep die op zoek is naar specifieke producten of diensten. Long-tail zoekwoorden zijn specifieke zoektermen die bestaan uit meerdere woorden. Meestal ook met koopintentie. Erg interessant dus.

Ze zijn gericht op een specifieke doelgroep en hebben doorgaans minder concurrentie dan bredere zoektermen. Dit zal helpen om de kosten per klik te verlagen en de advertentieprestaties te verbeteren.

2. Maak gebruik van Geotargeting

Maak gebruik van Geotargeting om je advertenties alleen te laten zien aan mensen in een bepaald gebied. Geotargeting is het targeten van advertenties op een specifieke locatie, bijvoorbeeld een stad, regio of land. Het kan namelijk zijn dat je campagne betere resultaten haalt bij locatie B.

Dit kan helpen om de advertentiekosten te verlagen en de relevantie te vergroten. Tip: advertentie(tekst) aanpassen naar de locatie.

3. Maak gebruik van Ad Extensions

Maak gebruik van ad extensions om extra informatie aan je advertenties toe te voegen. Ad extensions zijn extra informatie-elementen die aan je advertenties kunnen worden toegevoegd, zoals sitelinks, locatie-extensies en oproepextensies.

google ads klein bedrijf

Dit kan helpen om de klikfrequentie te verhogen en meer verkeer naar je website te genereren. Vaak neem je hierdoor ook meer ruimte in. Hoe meer ruimte, hoe groter de kans is dat je ad gezien wordt. Altijd toevoegen dus.

Heb je hier hulp bij nodig? Neem gerust contact met ons op of stuur me een berichtje.

4. Optimaliseer je kwaliteitscore

Optimaliseer je kwaliteitscore om je advertenties op de eerste pagina van de zoekresultaten te laten verschijnen. De ervaring op de landingspagina is erg belangrijk. Hoe relevant is de landingspagina t.o.v. de zoekterm en advertentie waarop ze hebben geklikt?

Dit kan helpen om meer verkeer naar je website te genereren en de klikfrequentie te verhogen. Relevantie is key.

5. Test verschillende Advertentieformaten

Test verschillende advertentieformaten om te zien welke het beste werkt voor jouw doelgroep. Experimenteer met afbeeldingen, video’s en verschillende tekstadvertenties om te zien wat het beste werkt.

6. Bied op je Brand Keywords

Bied op je merkzoekwoorden om ervoor te zorgen dat je bovenaan de zoekresultaten verschijnt wanneer mensen naar je merk zoeken. Dit kan helpen om meer verkeer naar je website te genereren en de naamsbekendheid te vergroten.

Tip: Je kunt op deze manier ook op je concurrentie adverteren. Handig om in ieder geval wel bij jezelf te doen dus 🙂

7. Focus op Conversieoptimalisatie

Focus op conversieoptimalisatie om ervoor te zorgen dat je advertenties leiden tot acties zoals aankopen of aanmeldingen. Dat is uiteindelijk wat je wilt. Dat ze de gewenste actie ondernemen. Zorg ervoor dat je landingspagina’s geoptimaliseerd zijn en dat je een duidelijke call-to-action hebt.

8. Test je Biedingsstrategieën

Het is belangrijk om te weten hoe je jouw budget het beste kunt inzetten. Test daarom verschillende biedingsstrategieën, zoals handmatig bieden, bieden op conversies of bieden op doel-CPA (Cost Per Action).

Zo ontdek je welke strategie het beste werkt voor jouw bedrijf en kun je meer waarde halen uit je Google Ads-campagnes. Let op: het is belangrijk om bij het testen van verschillende biedingsstrategieën de prestaties van je campagne goed te blijven monitoren.

9. Maak gebruik van Remarketing

Maak gebruik van Remarketing om mensen te targeten die eerder op je website zijn geweest, maar geen actie hebben ondernomen. Remarketing is het targeten van advertenties op mensen die eerder interactie hebben gehad met je website, bijvoorbeeld door het bekijken van een productpagina of het toevoegen van een item aan hun winkelwagentje.

Dit kan helpen om deze potentiële klanten terug te brengen naar je website en alsnog tot een conversie te leiden. Zonde om voorgaande bezoekers niet opnieuw te benaderen. Meestal zijn de kosten per conversie ook vele malen lager dan een algemene campagne.

10. Monitor en optimaliseer je campagnes

Monitor en optimaliseer je campagnes regelmatig om ervoor te zorgen dat je advertenties effectief zijn en je budget goed besteed wordt. Analyseer de prestaties van je advertenties en pas waar nodig je targeting en biedstrategieën aan. Zonde om geld te spenderen aan zoektermen of locaties wat niet relevant is.

Conclusie

Google Ads kan een krachtig hulpmiddel zijn voor kleine bedrijven om hun doelgroep te bereiken en te concurreren met grotere bedrijven, maar het is van cruciaal belang dat alle componenten goed staan.

Door het toepassen van de juiste strategieën, zoals het gebruik van Long-tail zoekwoorden, Geotargeting, Ad Extensions, Remarketing etc. kun je als klein bedrijf je advertentiebudget effectief gebruiken en je online aanwezigheid vergroten.

Het is belangrijk om je campagnes regelmatig te monitoren en optimaliseren om de beste resultaten te behalen. Heb je hier hulp bij nodig? Neem gerust contact met ons op of stuur me een berichtje.

Heb je hier hulp bij nodig? Neem gerust contact met ons op!

https://venemarketing.nl

Eigenaar van VeneMarketing en Omni. Marketing kan soms overweldigend zijn. Zo veel mogelijkheden, tools en informatie. Via deze weg proberen we het behapbaar en toegankelijk te maken. Brian is gespecialiseerd in online vindbaarheid in de breedste zin van het woord. Hetzij websites/landingpagina's die hypergefocust zijn op conversies, Google Ads, Social Ads, Workflows en het automatiseren van processen... You name it! Vragen? Neem gerust contact op.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Close